"Zmrożenie" okna SKP PRO podczas uruchamiania sprawdzenia numeru VIN w programie SKP PRO
W celu wyeliminowania tego zjawiska wystarczy
wykonać skróconą aktualizację SKP PRO, Proszę nie sugerować się numerem
wersji SKP PRO. W przypadku posiadania najnowszej wersji po prostu proszę
ponowić aktualizację.
"Zmrożenie" okna SKP PRO podczas wysyłania badania do CEPIK
Prawdopodobne uszkodzenie bazy danych. W tym wypadku należy natychmiastowo wykonać weryfikację i przebudowę bazy danych z zakładki Administracja. Zalecane jest wykonanie procedury zgodnie z instrukcją poniżej - ETAP 2 - pliki SKP PRO - kliknij tutaj.
Po wykonaniu tej procedury, konieczne jest zweryfikowanie czy w programie SKP PRO baza została naprawiona poprawnie, i czy w zakładce znajdują się wszystkie badania. Jeśli badania przesyłają się poprawnie do CEPIK i w zakładce Dawno Temu znajdują się wszystkie badania, baza została naprawiona poprawnie.J eśli brakuje któregoś badania lub też numeracja badań jest zdublowana, konieczny jest kontakt z nami celem ręcznej naprawy bazy.
W oknie programu pojawia się komunikat błędu: "Insufficient Disk Space"
Przyczynami błędów mogą być:
zbyt mała ilość pamięci RAM. Dla systemów Windows od wersji 7 wzwyż które obsługują również współdzieloną grafikę (najczęściej z rodziny Intel'a), do sprawnej pracy konieczne jest min 6GB RAM. Zalecamy zwiększenie do 8 GB. Do czasu zainstalowania pamięci, zalecamy spowolnienie procesów w aplikacji SKP PRO. Aby tego dokonać należy w oknie głównym programu SKP PRO nacisnąć kombinację klawiszy: lewy Ctrl + lewy Shift + F2. Dla pewności, można powtórzyć tę czynność kilkukrotnie. Powoduje to zmianę odpowiednich zapisów w Rejestrze Windows. Po restarcie aplikacji, powinno wszystko działać poprawnie. Metoda ta może nie zadziałać jeśli w systemie Windows nie ustawiono uruchamiania programów z pakietu SKP PRO z uprawnieniami administracyjnymi w systemie Windows. Opis ustawienia uprawnień znajduje się w temacie poniżej.
uszkodzony plik bazy danych (uszkodzenie najczęściej następuje w wyniku zaniku napięcia (np. przepięcie w sieci w czasie wyładowania atmosferycznego) lub "twardego resetu" komputera)
- SKP PRO (zwykle uszkodzeniu ulega jeden z plików: pojazdy.DB, pojplus.DB, wlasciciel.DB, YYYY\badania.DB, YYYY\bad_plus.DB, Slowniki\cep_mar.DB, Slowniki\cep_mod.DB, Slowniki\cep_typ.DB ).
Proces naprawy dla SKP PRO:
1. Uruchomić program naprawczy z poziomu administracji SKP PRO: SKP PRO > Administracja > klawisz "Weryfikacja i przebudowa" na samym dole ekraniu (po otwarciu okna dialogowego):
2. ETAP 1 - naprawa plików katalogu (zalecane jeśli błąd pojawia się podczas wczytywanie marki-modelu-typu w oknie rejestracji do badania)
3. ETAP 2 -
pliki SKP PRO. Ten etap należy wykonać tylko w sytuacji, jeśli ETAP 1 Nie
przyniósł spodziewanego efektu. Należy wskazać do weryfikacji rocznik, z którym
ostatnio istniał problem podczas przepisywania danych, wydruków lub innych
operacji)
Jeśli automatyczna naprawa nie dała efektu - tę samą operację wykonać "na piechotę":
Uruchomić program naprawczy: START > Programy > SKP PRO > Utils > Index Header Rebuild
nacisnąć klawisz "Otwórz"
wskazać kolejno pliki:
SKP 2002\pojazdy.db itd.
SKP 2002\RRRR\badania.db (gdzie RRRR oznacza rocznik badań)
SKP 2002\FFFFFFFF.db (gdzie FFFFFFFF oznacza potencjalnie uszkodzony plik)
SKP 2002\RRRR\FFFFFFFF.db (gdzie RRRR oznacza rocznik badań, a FFFFFFFF oznacza potencjalnie uszkodzony plik)
Proces naprawy dla FISVAKT:
W programie FISVAKT najczęściej uszkodzeniu ulegają pliki: dokument.DB, sprzedaz.DB, odbiorca.DB. Naprawa:
Uruchomić program naprawczy z poziomu opcji programu FISVAKT: SKP PRO > Opcje programu > klawisz "Weryfikacja i przebudowa" na samym dole ekraniu (po otwarciu okna dialogowego):
Jeśli automatyczna naprawa nie dała efektu - tę samą operację należy wykonać "na piechotę":
METODA 1: Wyłączyć wszystkie działające programy. Uruchomić program naprawczy: START > Programy > SKP PRO > Utils > Index Header Rebuild
nacisnąć klawisz "Otwórz"
wskazać kolejno pliki:
Bazy\dokument.db itd.
Bazy\FFFFFFFF.db (gdzie FFFFFFFF oznacza potencjalnie uszkodzony plik)
METODA 2 (bardziej zaawansowana): Wyłączyć wszystkie działające programy. Uruchomić program Pdxrbld.exe: C:\SKP 2002\PdxHeader\Pdxrbld.exe
w sekcji "Select database" wybrać opcję "By directory"
z prawej strony nacisnąć klawisz "Browse" i wybrać folder programu (domyślnie: C:\SKP 2002)
w sekcji "Rebuild scope" zaznaczyć opcję "Don't rebuild"
z prawej strony zaznaczyć opcję "Log to file"
nacisnąć klawisz <Start>
po zakończeniu operacji kontynujemy skanowanie rocznika: z prawej strony nacisnąć klawisz "Browse" i wybrać folder bieżącego rocznika (np.: C:\SKP 2002\2022)
nacisnąć klawisz <Start>
Po wykonaniu powyższych czynności proszę nacisnąć klawisz <View log> (klawisz pojawia się tylko po wybraniu opcji "Log to
file"). Po otwarciu pliku tekstowego, przy każdej linii opisującej efekt działania skanowania powinien pojawić się zapis:
"Table JAKAS_TABELA.DB - no errors found" (np. "Table BADANIA.DB - no errors found").
Jeśli w jakiejkolwiek linii jest informacja o błędzie, należy zamknąć plik z wynikiem skanowania i powtórzyć powyższą metodę z jedną zmianą: w sekcji
"Rebuild scope" zaznaczyć opcję "Rebuild corrupted tables". Po wykonaniu ponownie odczytujemy plik LOG i sprawdzamy wynik działania. Przy
plikach, przy których wcześniej pojawiał się błąd, powinna pojawić się informacja o wykonanej naprawie.
Przełączenie do pracy w trybie Administratora
problem dotyczy tylko systemów operacyjnych od Windows7 wzwyż. WAŻNE:
dodatkowo należy zastosować to ustawienie bezpośrednio do pliku: C:\SKP
2002\PdxHeader\PARADOX.EXE
NIE NALEŻY USTAWIAĆ ŻADNEGO Z PROGRAMÓW W TRYBIE
ZGODNOŚCI Z KTÓRĄKOLWIEK WCZEŚNIEJSZĄ WERSJĄ WINDOWS
Innym sposobem jest zmiana zapisów
dotyczących BDE w Rejestrze Windows. Aby
zapoznać się z opisem procedury na przykładzie Windows 10 kliknij tutaj.
Należy zmienić ustawienia skrótów do poszczególnych programów pakietu, korzystających z BDE.
Dla pakietu SKP PRO są to: SKP PRO, FISVAKT, AUTOVIN®, KATALOG SKP, SKP SMS. RAPORT
SKP. Dla pakietu autoVIN® są to: AUTOVIN®, KATALOG SKP.
- proszę kliknąć prawym klawiszem myszki na ikonie skrótu i wybierać polecenie "Właściwości"
- wybierać zakładkę "Zgodność"
- w dolnej części okienka nacisnąć klawisz "Zmień ustawienia dla wszystkich użytkowników"
- zaznaczyć pole "Uruchom ten program jako administrator"
Błąd
generowania pliku JPK
Problem dotyczy tylko systemów operacyjnych od Windows7 wzwyż. Zmiana formatu daty:
- uruchomić Panel sterowania systemu Windows włączając
Widok według: Duże ikony - uruchomić ikonkę Region > Ustawienia dodatkowe >
Format daty - w linii "Data krótka" wpisać: rrrr-MM-dd - zatwierdzić klawiszem OK i zamknąć Panel sterowania
Należy zmienić ustawienia formatu daty w systemie operacyjnym Windows,
Prawidłowy format daty: rrrr-MM-dd (zwracamy uwagę na wielkość liter -
system Windows10 wymaga takiego ich określenia)
W takim przypadku jeżeli właściciel pojazdu życzy sobie wykonania badania technicznego diagnosta, po sprawdzeniu zgodności danych między dowodem rejestracyjnym a pojazdem, powinien wykonać badanie w trybie awaryjnym. Następnie wydaje on właścicielowi pojazdu zaświadczenie; w uwagach robi adnotację że badanie nie zostało przesłane do CEP z powodu błędu w bazie i że problem został zgłoszony do administratora CEPIK. Następnie informuję właściciela pojazdu, że może on się poruszać pojazdem posiadając przy sobie dowód rejestracyjny i zaświadczenie – w razie kontroli policyjnej to jedyny dowód na odbyte badanie. Do czasu naprawy błędu pojazd nie może opuszczać kraju, ponieważ w czasie kontroli służby zagraniczne mogą go zatrzymać.
Stacja kontroli pojazdów musi zgłosić problem samodzielnie lub za pośrednictwem dostawcy oprogramowania przez Atmosferę do COI. Diagności mogą również wysyłać zgłoszenia na adres emailowy
niezgodnoscicepik2.0@kprm.gov.pl
Po rozwiązaniu zgłoszenia stacja przesyła do CEP brakujące badanie oraz przekazuje komunikat o wydaniu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego. Informuje również właściciela o powyższych czynnościach.
SKP
PRO - problem z certyfikatem Urzędu (brak połączenia VPN)
CEPIK: do
uzyskania poprawnego połączenia VPN, KAŻDA stacja kontroli musi wykonać
instalację dodatkowego certyfikatu:
1. Uruchomić pobieranie certyfikatu >>> CERTYFIKAT Czasami proces
instalacji nie przynosi oczekiwanych efektów i połączenia VPN nadal nie można
uzyskać. Należy wówczas zlecić swojemu informatykowi (nie
wykonywać samodzielnie!)
wykorzystanie narzędzia systemu Windows do zarządzania certyfikatami
"Certyfikaty" (certmgr.msc) i usunąć "stare" certyfikaty
urzędu, które mogą uniemożliwiać uzyskanie połączenia (znajdują się one
w "gałęziach" Certyfikaty). Na początek wystarczy usunięcie
certyfikatów o nazwie "vpnprod.cepik.gov.pl" z gałęzi
"Inne". Można przyjąć, że usuwamy wszystkie certyfikaty ze
wszystkich magazynów (z wyjątkiem magazynu Osobisty!!!), zawierające w nazwie
słowo "Infrastruktura" lub "vpnprod.cepik.gov.pl" i
ponownie zainstalować certyfikat z pkt.1. Może być konieczne usunięcie
"starego" programu Cisco VPN Client i przeinstalowanie Cisco
AnyConnect. Jednak może się okazać, że nadal to nie wystarcza i usunięcie
problemu wymaga poważniejszej ingerencji w ustawienia systemu Windows. Najwięcej
problemów mają Użytkownicy, którzy do tej pory łączyli się z CEPIK za
pomocą programu Cisco VPN Client. Wychodzi na to, że nie będzie on dalej
wspierany przez MC (na razie brak rozwiązania dla tego programu) i należy
przejść na oprogramowanie Cisco AnyConnect (w wersji udostępnionej przez MC).
Można je pobrać
Poniższe metod
2. Zatwierdzić otwarcie pliku klawiszem <Uruchom> lub <Otwórz>
(oczywiście omijamy wszelkie dodatkowe zabezpieczenia Windows)
3. W nowym okienku "Certyfikaty" nacisnąć klawisz <Zainstaluj
certyfikat>
4. W oknie Kreatora importu certyfikatów nacisnąć klawisz <Dalej>
5. Zaznaczyć opcję "Umieść wszystkie certyfikaty w następującym
magazynie" i nacisnąć klawisz <Przeglądaj>
6. W kolejnym oknie wybrać
"Zaufane główne urzędy certyfikacji" i zatwierdzić
klawiszem <OK>
7. W kolejnym oknie nacisnąć klawisz <Zakończ>, UWAGA po
kilku-kilkunastu sekundach pojawi sie komunikat "Import został pomyślnie
zakończony"
8. Zamknąć okienko "Certyfikaty"
9. Uruchomić Cisco AnyConnect (UWAGA: jeśli podczas uruchamiania pojawi się
okno ostrzeżenia AnyConnect'a, proszę zaznaczyć opcję "Always trust
this server and import the certificate" i zatwierdzić klawiszem <Connect
Anyway>) Wersje sieciowe: instalację nowego certyfikatu należy wykonać na
każdym stanowisku roboczym.
Formułki są aktualizowane automatycznie podczas uruchamiania SKP PRO
SKP PRO - anulowanie PRErejestracji
Po uzyskaniu potwierdzenia zapisu, proszę kontrolnie kliknąć 2-krotnie
badanie i poczekać na odpowiedź CEPIK-u. Odpowiedź CEPIK powinna potwierdzić
brak badania w CEPIK.
Następnie należy ponownie przesłać PRE-rejestrację do CEPIK:
Po otrzymaniu potwierdzenia o zapisie bt w CEPIK, można kontrolnie "odpytać" CEPIK o ten pojazd w oknie rejestracji (tak, jak zaczynalibyśmy nowe badanie - w okienku wyboru parametrów pojazdu podając tylko numer nadwozia).
Do góry korekta stanu licznika lub innych danych wysłanych do CEPiK
Z poziomu Rejestru badań (okno "dawno temu") możliwe jest wykonanie korekty wykonanego badania. Dla badania okresowego można dokonać korekty przebiegu, diagnosty, wyniku badania, terminu nbt, usterek i warunków dopuszczenia do ruchu. Innych danych stacja kontroli nie może korygować. Dla PRE-rejestracji istnieje możliwość korekty wszystkich parametrów wynikających z dokumentu DIP oraz z badania okresowego (pod warunkiem, że do tego pojazdu nie dodano informacji od innych tzw. interesariuszy CEPIK 2.0, np. wydział komunikacji, ubezpieczyciel itd).
Dla "zwykłego" badania:
Dla badania połączonego z PRE-rejestracją:
Dla badania wysłanego w "starym" systemie CEPiK 1.0 (tylko korekta stanu licznika):
UWAGA: zalecamy wykonać tę procedurę dwukrotnie (bezpośrednio jedna po drugiej), ponieważ system CEPIK nie zawsze zapisuje poprawnie tę zmianę. W "Historii pojazdu" zmiana będzie widoczna po kilku dniach.
nie można wysłąć PRErejestracji do CEPIK1) Najczęstszą przyczyną jest brak oznaczenia badania jako PRE-rejestracja. Aby oznaczyć badanie techniczne jako PRE-rejestrację należy w Rejestrze badań zaznaczyć żądane badanie i kliknąć na nim prawym myszki. Następnie wybrać z menu kontekstowego polecenie: "Zaawansowane funkcje CEPIK > Zaznacz PRE-rejestrację w systemie SKP PRO". Po naciśnięciu klawisza <Wyślij w trybie awaryjnym> wysyłamy badanie de CEPIK.
2) Drugą przyczyną jest brak spójności danych. Proszę zwrócić uwagę na dwa parametry, które powodują ten błąd. Pierwszy wiąże się z obowiązkiem korzystania z katalogu marek i modeli ITS. Obok pól "Marka". "Model" i "Typ" są odpowiednie klawisze otwierające katalog, z którego należy wybrać poprawne dane. Proszę zwracać uwagę na poprawność pisowni danej marki. Dodatkowy parametr to kod słownikowy. Zasada jest prosta: wybieramy najkrótszy kod DICT, omijamy wszelkie kody zawierające ciąg: 100000xxxxxxxx. Drugi błąd spójności polega na poprawnym wyborze tzw. kodu RPP (rodzaj-podrodzaj-przeznaczenie). Należy zawsze wypełnić wszystkie trzy wartości. Jeśli np. "przeznaczenie" nie jest nam znane, wybieramy kod zawierający trzy kreski "--- [DICT076_0]". To samo dotyczy wartości "podrodzaj".
problem dotyczy tylko systemów operacyjnych poniżej Windows7.
Niestety jedynym wyjściem jest aktualizacja systemu operacyjnego do Windows7 lub wyżej.
Ze swojej strony zalecamy wersje Professional.
Doraźnym rozwiązaniem jest usunięcie pliku "ws2_32.dll" z folderu programu (domyslnie: C:\SKP 2002). Jednak w takim przypadku nie wszystkie funkcje w zakresie łączności VPN
będą dostępne.
SKP PRO - podczas badania może pojawić się komunikat błędu: "SQL Error FATAL ...
podczas badania może pojawić się komunikat błędu: "SQL Error FATAL: remain in conection slots are reserved for non-replication superuser conections". Oznacza to brak połączenia z serwerem N-REJESTR'u. Proszę wykonać aktualizację pakietu SKP PRO do wersji 17.03.03 lub wyższej dostępnej "pod" ikoną "SKP Aktualizacja" na Pulpicie Windows. Przed rozpoczęciem procesu aktualizacji należy wyłączyć wszystkie programy. Jeśli to nie pomoże, proszę wyłączyć tymczasowo N-REJESTR (pkt.58 Administracji). Sam komunikat nie powoduje zakłóceń w procesie przeprowadzania samego badania
SKP PRO - kasowanie numeracji i danych w Administracji SKP PRO
tego typu zachowanie programu SKP PRO jest efektem błędnego działania darmowego programu antywirusowego AVAST FREE.
W celu usunięcia problemu należy w opcjach programu AVAST FREE skonfigurować wykluczenia ze skanowania dla folderu z oprogramowaniem,
domyślnie: C:\SKP 2002 (w wersji sieciowej wykluczenie powinno dotyczyć folderu serwera).
Jeśli to nie da efektu - należy odinstalować AVAST FREE.
SKP PRO / ZAPROSZENIA - automatyka wysyłania SMS-ów
włączenie trybu automatycznego wymaga aktywnego połączenia
internetowego, posiadania wykupionego pakietu SMS-ów oraz włączenia funkcji
"automatyczne wysyłanie SMS-ów ..." w programie "SMS
ZAPROSZENIA" z ustawieniem trybu wysyłania (na starcie SKP PRO lub o
określonej godzinie);
W momencie uruchomienia procesu automatycznej wysyłki powiadomień SMS, program SKP
PRO wykonuje następujące operacje:
- sprawdza stan SMS-ów na koncie Użytkownika;
- jeśli nie ma dostępnych: uruchamia okno zamawiania SMS-ów i kończy w tym miejscu proces wysyłania;
- jeśli są dostępne:
uruchamia w tle program "SMS Zaproszenia"
ustawia pole "Wczytaj klientów z terminem od" na: dziś + 2 dni;
ustawia pole "do" na: dziś + 7 dni;
- automatycznie generuje raport uwzględniając ustawienia jakie zostały ustalone podczas ostatniego uruchomienia programu "SMS Zaproszenia" dla pól:
"tylko klienci wyrażający zgodę na przetwarzanie danych
osobowych";
"tylko klienci wyrażający
zgodę na powiadomienie SMS-em lub mail'em";
- wysyła SMS-y do osób, których numery telefonów komórkowych są dostępne, pomijając te, które już zostały wysłane
wcześniej, np. w dniu poprzednim (jeśli jest kilka numerów telefonów program wysyła SMS na pierwszy dostępny).
Automat wysyła SMS-y tylko RAZ dziennie (na starcie SKP PRO lub o określonej przez Użytkownika godzinie).
Jeśli ustawiono określoną godzinę wysyłania SMS-ów, program sprawdza czy w tym momencie można wysłać powiadomienia. Jeśli Użytkownik wykonuje jakiekolwiek czynności w programie, wówczas uruchomienie wysyłania zostaje przesunięte w czasie do momentu zakończenia tych czynności.
Jeśli podczas procesu automatycznego wysyłania SMS-ów automat zadziałał poprawnie, wówczas następuje zapis tego faktu do rejestru Windows
uniemożliwiając ponowne wysłanie SMS-ów w tym dniu. Dopiero uruchomienie następnego dnia spowoduje kolejną wysyłkę
SMS-ów. Włączenie automatyki wysyłania w programie "SMS Zaproszenia" powoduje automatyczne
włączenie funkcji
"pomiń wysłanych" w celu uniknięcia wysyłania wielu SMS-ów do tego samego użytkownika pojazdu.
ZAPROSZENIA - stan smsów został "wyzerowany"
1) Głównymi przyczynami wyzerowania stanu SMS-ów
są:
- zerwane połączenie internetowe w trakcie wysyłania SMS-ów (np. chwilowy brak internetu lub reset komputera)
- zbyt wolne lub niestabilne połączenie internetowe (np. radiowe). Należałoby wezwać technika z firmy-dostawcy internetu w celu pomiaru i weryfikacji stabilności łącza. Moze tez zajść potrzeba poproszenia dostawcy internetowego o wyłączenie tzw. "blokady antyrobotowej", ktora nie pozwala na masowe
wysyłanie poczty, SMS-ów lub innych wiadomości.
- ograniczenia na koncie użytkownika w systemie Windows
- blokada w programie antywirusowym
- blokada w programie firewall
- blokada firewall w routerze
dla programu SKP SMS (plik:"invite.exe").
Przyczyna może być tylko jedna, ale mogą się one nakładać.
2) Jeśli po uruchomieniu programu SKP SMS, stan smsów wynosi "0" (a na stanie powinny być jeszcze dostępne), może też pomóc wykonanie następujących czynności:
- zamknąć program SKP SMS
- usunąć z dysku plik "confzap.db" (domyślna lokalizacja: C:\SKP 2002)
- uruchomić ponownie SKP SMS
Uwaga: może być konieczne wprowadzenie od nowa treści SMS-a (można skorzystać z klawisza <Treści domyślne>).
Jeśli to nie pomoże - proszę przesłać mail z wyróżnikiem stacji (koniecznie!)
Ewentualna naprawa lub reaktywacja pakietu zostanie przeprowadzona w nocy.
SKP PRO - komunikat: "Badanie o takim numerze jest już zapisane w bazie..."
świadczy to o błędzie w numeracji - naprawa:
- SKP PRO - Administracja -> żółte pole w linii 11a musi mieć wartość o 1 wyższą niż ostatnie badanie w Rejestrze badań
UWAGA: jeśli badania o takim numerze nie widać w Rejestrze, należy przejść tutaj
SKP PRO/FISVAKT - zdublowanie badania w Rejestrze lub faktury w Raporcie
świadczy to o uszkodzeniu bazy daych - naprawa:
- SKP PRO - Administracja -> klawisz "Weryfikacja i przebudowa"
- FISVAKT - Opcje -> klawisz "Weryfikacja i przebudowa"
komunikat ten pojawia się przy
włączonym N-REJESTRze podczas zakończenia badania oraz podczas
rejestracji pojazdu do badania. Podczas pracy z N-REJETRem SKP PRO wymaga
sprawnego łącza i bezpośredniego dostępu do internetu. Należy w tym
celu odpowiednio skonfigurować zainstalowane oprogramowanie antywirusowe
i/lub firewall i/lub inne antyszpiegowskie.
Łączenie następuje przez port: 5432. Ten port należy wyłączyć ze
skanowania. We wszystkich tych programach
należy ustawić odpowiednie reguły (wyjątki lub inaczej określone
ustawienia), umożliwiające bezpośredni dostęp aplikacji SKP PRO (plik
wykonywalny: skp2009.exe) do internetu. W przypadku zablokowania w którymkolwiek
z wyzej wymienionych, program SKP PRO przez 5-10 sekund próbuje połączyć
się z internetem, stwarzając wrażenie "zamrożenia" ekranu. Bez
poprawnego ustawienia tych opcji, program nie będzie działał poprawnie. UWAGA:
odblokowanie musi byc wykonane we WSZYSTKICH wymienionych programach.
Prosimy wykonać test swojego łącza internetowego. Wymagany jest UPLOAD (prędkość wysyłania danych) na poziomie 512kB.
Zwracamy uwagę na fakt, iż przykładowa prędkość Neostrady na poziomie
2MB oznacza pobieranie (DOWNLOAD) na poziomie 2 MB/s, ale wysyłanie (UPLOAD)
na poziomie 128kB! I tak przykładowo: aby wysyłać z prędkością 512 kB/s
konieczna jest Neostrada 6MB. Poniżej kilka linków
do testów szybkości połączenia:
http://speedtest.ipartners.pl/tester/
http://speedtest.net.pl/
http://speedometer.pl/
http://freemeter.itcom.pl/
Drukowanie mniej niż 4 zdjęć na zaświadczeniu dotyczącym zmian konstrukcyjnych
format drukowania zdjęć przewiduje marginesy po 1,5 cm na bokach długich oraz po 2.3 cm na bokach krótszych. Niektóre drukarki nie pozwalają mimo wszystko na poprawny wydruk. Rozwiązaniem jest zmiana ustawień drukarki (bezpośrednio w menu urządzenia lub w programie obsługi drukarki), w sposób pozwalający na dopasowanie wydruku do rozmiaru papieru (skalowanie). W niektórych przypadkach wystarcza zmiana jakości drukowanych zdjęć (może to być zarówno zwiększenie jak i zmniejszenie rozdzielczości) lub zmiana rozdzielczości drukowania w menu drukarki (300/600/1200/2400 dpi). Należy jednak przyjąć wielkość plików zdjęć na max. 200 kB. Przy takiej objętości pojedynczego zdjęcia, większość drukarek powinna sobie z nimi poradzić. Zdjęcia ze zmian konstrukcyjnych znajdują się w folderze FotoZmiany. Wpływ na druk ma również ustawienie tzw. zmiennych środowiskowych TEMP i TMP. Odpowiednie ustawienia znajdują się w Panel Sterowania > System > Zaawansowane ustawienia systemu > Zmienne środowiskowe > TEMP/TMP. Najkorzystniej ustawić obie wartości ścieżki na "C:\Windows\Temp".
Błąd formatu daty, waluty i liczb
Problem pojawia się w związku z dystrybucją w Polsce systemów operacyjnych pochodzących z USA z zainstalowaną nakładką spolszczającą (dotyczy to komputerów tzw. "markowych" typu HP, Fujitsu itd). Bierze się stąd, iż firmy te kupują systemy operacyjne hurtowo w USA i dokładaja tzw. nakładki językowe. Niestety pewne zapisy w Rejestrze systemowym, dotyczące opcji regionalnych, nie ulegają zmianie. W związku z powyższym należy wykonać czynności opisane w poniższym opisie. Opis pochodzi ze stron firmy Wolters Kluwer (d. Progman Software):
Zły format daty i brak polskich znaków - instrukcja rozszerzona (format pdf)
Przeniesienie danych z komputera do komputera (np. po zmianie komputera).
SKP PRO:
Etap I - archiwizacja danych
W tym celu należy użyć programu do tworzenia kopii
bezpieczeństwa "Kopie bezpieczeństwa SKP" znajdujący się na
Pulpicie:
1) uruchomić program "Kopie ..."
2) w celu przeniesienia pełnej kopii bezpieczeństwa wraz ze wszystkimi plikami zdjęć (zmiany konstrukcyjne lub inne zdjęcia pojazdów w formacie JPG) oraz zaświadczeniami z btp w formie elektronicznej (PDF), należy zaznaczyć pole pod punktem 1:
"dodaj wszystkie zdjęcia zmian konstrukcyjnych (*.jpg) i kopie zaświadczeń
(*.pdf)" UWAGA: ta opcja jest dostępna od wersji pakietu SKP PRO oznaczonej
numerem 14.12.01
3) wybrać opcję: "kopiowanie do wskazanego folderu..." w sekcji SKP
PRO i nacisnąć klawisz START
4) wskazać lokalizację i zapisać plik np. na pendrive lub dysk przenośny
Operację należy
powtórzyć oddzielnie dla programu fakturującego FISVAKT.
Etap II - odtworzenie danych
Operację należy powtórzyć
oddzielnie dla programu fakturującego FISVAKT (wskazując odpowiedni plik, którego
nazwa zaczyna się od FISVAKT_.....).
Drukowanie
zaświadczeń i faktur po zakończeniu działalności lub zmianie programu
na inny
Po wygaśnięciu kodu aktywacyjnego, programy SKP PRO i SKP
Faktury przechodzą w tryb DEMO. Aby mieć możliwość drukowania duplikatów,
wypisów itd., należy uruchamiać te programy w tzw. "trybie
archiwum". W tym celu
należy do poleceń przypisanych ikonom na Pulpicie Windows, dodać parametr
"archiwum" w następujący sposób:
Brak możliwości drukowania (zamiana drukarki).
Począwszy od wersji SKP PRO 10.09.15
wprowadzono do programu Menedżer wydruku. Jest on dostępny z poziomu aplikacji
SKP PRO w oknie Administracji.
W celu kilkakrotnego pojawienia się pozycji w programie
fakturującym w magazynie BADANIA DODATKOWE należy dodać np.:
Stacje kontroli pojazdów posługują się
cenami urzędowymi w związku z czym istnieje inny sposób wyliczania podatku
VAT dla takich cen. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27
kwietnia 2004 roku (Dz.U. z 1 maja 2004 r. nr 97 poz.971) program oblicza wartości
w oparciu o cenę BRUTTO, a nie NETTO wg wzoru zawartego w §15 ust.1
wspomnianego rozporządzenia. Cytat:
W wersji sieciowej pojawia się błąd: "Directory is controlled by other .NET
file. Directory: <scieżka>". Jak uniknąć tego błędu?
C:\Program Files\Borland\Common Files\BDE\bdeadmin.exe
C:\Program Files\Common Files\Borland
Shared\BDE\bdeadmin.exe) C:\Pliki programów(x86)\Common Files\Borland
Shared\BDE\bdeadmin.exe) Poniżej
przedstawiamy standardowe ustawienia dla komputera Klienta i Serwera, które
powinny być widoczne w ustawieniach Aliasu do bazy danych:
W systemie VISTA/Windows7/8/10 należy włączyć uprawnienia Administratora i/lub w
Panelu sterowania wyłączyć "Kontrolę konta użytkownika".
Więcej szczegółów: p.niżej
UWAGA: przed pierwszym uruchomieniem programu po zmianach należy usunąć z
dysków wszystkie kopie plików: pdoxusrs.lck, paradox.lck i pdoxusrs.net.
Brak numeru nadwozia i numeru silnika w zaświadczeniach
z BTP lub Rejestrze
Należy zrestartować system w celu zakończenia
instalacji zmodyfikowanej czcionki: SKP2002_.TTF lub zainstalować ją "ręcznie".
Jest to efekt wprowadzenia od najnowszej wersji programu,
mechanizmu kontrolnego. Ma on na celu oczyszczenie rejestrów elektronicznych z
wszelkich wątpliwych lub niepoprawnych zapisów. Jest to sugerowane przez
Wydziały komunikacji. W trakcie dotychczasowej pracy z programem zdarzało się
usuwać badania wpisywane przez obsługujących jako "badania próbne"
(czyli nieznaczące z punktu widzenia Rejestru badań). W takim przypadku należy
na adres mail'owy:
jp@hot.pl, przesłać plik
utworzony za pomocą programu "Kopie bezpieczeństwa SKP PRO". Po jego
oczyszczeniu zostanie on odesłany natychmiast poczta zwrotną (czas oczekiwania
po uzgodnieniu telefonicznym: ok.5 min.). Od momentu wysłania pliku do chwili
odbioru zwrotnego nie będzie można wykonywać żadnych badań.
W celu zwiększenia przejrzystości, SKP
PRO od wersji numer 7.08.26 posiada wbudowane automatyczne sortowanie pozycji
cennikowych w zależności od wyboru zakresu badania: OKRESOWE,
DODATKOWE lub ich kombinacje. Pozwala to na wyświetlenie szczegółów tylko
tych pozycji cennikowych, które interesują diagnostę. W najnowszej wersji (od
numeru 7.11.20), w oknie wyboru badań dodatkowo wprowadzono pole "zawsze wyświetlaj pełny cennik".
Pozwala to na ominięcie sortowania cennika i wczytanie całego cennika bez względu
na wybrany zakres badań.
Drukowanie tabliczek zastępczych za pomocą drukarki
W celu poprawnego pobierania folii z podajnika ręcznego, należy
w menu drukarki ustawić odpowiednią kolejność pobierania folii do nadruku:
Nowe możliwości współpracy z drukarkami fiskalnymi
Począwszy od wersji SKP PRO oznaczonej symbolem
7.08.26 wprowadzono możliwość wystawiania paragonów fiskalnych bezpośrednio
po zakończeniu badania technicznego. Dzięki temu istnieją teraz dwa
sposoby organizacji pracy:
1) każde badanie kończymy wystawieniem
paragonu fiskalnego - faktury VAT są wystawiane w autonomicznej aplikacji
FISVAKT. Raport paragonów fiskalnych jest dostępny w oknie: "SKP PRO > dawno
temu". Po wybraniu okresu i naciśnięciu klawisza START należy włączyć
okno: "Raporty" a następnie wybrać opcję: Raport paragonów
fiskalnych. wymagane ustawienia drukarki
fiskalnej w odpowiednich aplikacjach: SKP PRO - odpowiednia drukarka
fiskalna włączona w oknie "Administracja > 08. DRUKARKA
FISKALNA" FISVAKT - w oknie "Opcje programu
> 05. DRUKARKA FISKALNA" typ drukarki należy wybrać: BRAK 2) każde badanie kończymy BEZ
wystawiania paragonu fiskalnego - wszystkie paragony i faktury VAT wystawiamy w
autonomicznej aplikacji FISVAKT. Raport paragonów fiskalnych jest dostępny w oknie: "FISVAKT
> Raporty". wymagane ustawienia drukarki
fiskalnej w odpowiednich aplikacjach: SKP PRO - w oknie "Administracja
> 08. DRUKARKA FISKALNA" typ drukarki należy wybrać: BRAK FISVAKT - odpowiednia drukarka
fiskalna włączona w oknie "Opcje programu > 05. DRUKARKA
FISKALNA" Nie zaleca się pozostawienia włączenia
drukarek fiskalnych w obu aplikacjach jednocześnie. Zwracamy jednocześnie uwagę
na fakt, iż SKP PRO i FISVAKT są dwiema niezależnymi aplikacjami, zatem po
wystawieniu paragonu w aplikacji SKP PRO, wystawienie faktury VAT jest czynnością
całkowicie niezależną od wystawionego paragonu (opcja wystawienia
"faktury do paragonu" jest niedostępna).
OBJAW:
Podczas uruchamiania programu SKP PRO wyświetla się komunikat, że został
uruchomiony starszy program niż poprzedni.
OBJAW:
Po ostatniej aktualizacji SKP PRO 7.03.10 znacznie wydłużyło się ładowanie
programu wyświetlając napis " Przepisywanie danych SKP PRO" OBJAW:
Podczas zamykania aplikacji powstaje błąd, w wyniku którego program nie
reaguje.. Praktyczne porady dotyczące nowych wersji oprogramowania
1. WSZYSTKIE: podczas logowania korzystaj z klawisza ENTER. Pozwala to na
szybkie przechodzenie z pola wyboru użytkownika (wyboru można dokonywać
klawiszami kursora góra-dół) do pola hasła i zalogowania (bez konieczności
naciskania klawisza <OK>). 2.
SKP PRO: okno rejestracji pojazdu do badania: obsługa okna rejestracji
pojazdu polega na wykorzystaniu klawiatury. Przechodzenie między polami
odbywa się za pomocą klawisza <Enter>, wybieranie daty z kalendarzy za
pomocą tylko i wyłącznie klawiszy kursora: góra-dół (zmienia wartość),
lewo-prawo (zmienia: rok, miesiąc, dzień). 3.
SKP PRO: podczas wystawiania dokumentu DIP: jeśli po wydrukowaniu DIP-u
(ale przed zakończeniem badania) stwierdzamy pomyłkę, wówczas wystarczy
ponownie otworzyć okno DIP, dokonać poprawki i wydrukować DIP w nowej wersji.
Program automatycznie zapisuje ostatni wydrukowany dokument. 4.
FISVAKT: jeśli badania w magazynach są "pomieszane" (np. w
magazynie o nazwie BADANIA PIERWSZE sa badania z grupy "pozostałych"), wystarczy
otworzyć taką pozycję magazynową w trybie edycji i przenieść do innego
magazynu. 5. SKP PRO: po wystawieniu DIP-u następuje automatyczne wypełnienie
tabelki "uzupełnienia danych" w zakładce "F4-Dane
pojazdu". Aby nie drukować tabelki na zaświadczeniu wystarczy w tej zakładce
użyć klawisza <Wyczyść uzupełnienie>. 6.
SKP PRO WERSJA SIECIOWA: zalecamy WŁączyć opcję "wykonuj
kopie (Backup_1/2/3) podczas zakończenia pracy z aplikacją" (okno
Administracji) TYLKO na jednym stanowisku. Najlepiej jeśli jest to stanowisko
"najważniejsze" czyli takie, które jest najbliżej serwera (często
zainstalowane na tym samym komputerze). Ważne: na tym stanowisku program SKP PRO
musi być zawsze wyłączany jako ostatni i uruchamiany jako pierwszy. Na pozostałych stanowiskach,
wspomniana wcześniej opcja powinna być WYŁączona. WAŻNE: na jednym
stanowisku ta opcja MUSI być włączona (aby dokonywać bieżących kopii!!!). 7.
FISVAKT: zalecamy WŁączyć opcję "podczas zamykania programu
wykonuj kopie bezpieczeństwa bazy danych" (zakładka: Opcje programu).
W wersji sieciowej proszę ustawić włączenie podobnie jak w przypadku SKP PRO
(patrz porada 6). 8. SKP PRO: zalecamy WŁączyć opcję "automatyczne usuwanie
spacji w numerze rejestracyjnym podczas rejestracji pojazdu do badania"
(okno Administracji). Pozwala to na uniknięcie "podwójnego"
dodawania do bazy tego samego pojazdu o dwóch "różnych" numerach.
Np.: EL12345 nie jest dla systemu operacyjnego tym samym co EL 12345 (z
wykorzystaniem odstępu-spacji po literach EL). Włączenie tej opcji pozwala na
wpisywanie numeru rejestracyjnego w dotychczasowy sposób, czyli wg przyzwyczajeń
użytkownika, ale w trakcie procesu rejestracji do badania każdy numer
rejestracyjny będzie od tej pory "pozbawiany" nieznaczących znaków
spacji. W ślad za WŁączeniem tej opcji, zalecamy skorzystać z klawisza
<Usuń spacje> i zatwierdzić tę czynność. Pozwoli to na uporządkowanie
całej bazy pojazdów pod kątem jednolitego zapisu numerów rejestracyjnych. 9.
SKP PRO: zalecamy WŁączyć opcję "automatycznie przedłużaj
termin badania jeśli termin wypada w niedzielę" (okno Administracji).
Pozwala to na uniknięcie odpowiedzialności karnej (sic!) przez diagnostę.
Jest to wymóg art.57 par.4 kodeksu postępowania administracyjnego.
1) w nowym
komputerze zainstalować z ISO (do pobrania z serwera wskazanego u góry tej
strony):
- program SKP PRO
- obsługę baz danych BDE wersję 32-bitową (domyślnie)
lub zaznaczyć pole "64-bit", aby zainstalować wersję 64-bitową
- serwer aktów prawnych
- Adobe Acrobat Reader (opcjonalnie)
2) wykonać aktualizacją z ikony :SKP Aktualizacja"
3) uruchomić aplikację "Kopie bezpieczeństwa SKP" w nowym komputerze
4) wybrać opcję: "odtworzenie baz i ustawień konfiguracyjnych ze
wskazanej lokalizacji"
w sekcji SKP PRO i po naciśnięciu
klawisza <START> wskazać plik z danymi.
Dodatkowo należy przenieść ze starej wersji do nowego komputera podkatalogi:
- FotoPojazd
- FotoZmiany
- PlikiPDF
- cepik
- certy
- Logs
FISVAKT:
- kliknąć na ikonie SKP PRO prawym klawiszem myszki i wybrać polecenie "Właściwości"
- w linii Element docelowy należy po słowach "...\Skp2009.exe" dodać znak spacji i dopisać słowo
"archiwum"
przykładowy wygląd polecenia przed zmianą: C:\SKP 2002\skp2009.exe
przykładowy wygląd polecenia po zmianie: C:\SKP 2002\skp2009.exe archiwum
UWAGA:
całe polecenie przed zmianą może być ujęte w podwójny cudzysłów. Wówczas polecenie
po zmianie powinno wyglądać następująco:
"D:\2002\skp2009.exe" archiwum
(słowo archiwum jest za cudzysłowem!)
- tę samą procedurę wykonać na Właściwościach ikony SKP Faktury
O poprawności uruchomienia w trybie archiwum, świadczy pasek tytułowy aplikacji, gdzie na końcu powinien pojawić się tekst
"tryb ARCHIWUM" (przykładowo: SKP PRO ver.12.01.01 - tryb
ARCHIWUM)
Menedżer wydruku pozwala na takie skonfigurowanie programu, aby każdy wydruk
był automatycznie kierowany do wskazanej tu drukarki. Pozwala to na drukowanie
np pokwitowań CEPiK na innej drukarce niż zaświadczenia (np.: na termicznej
lub igłowej).
W przypadku instalowania, odinstalowania lub zamiany drukarki w systemie, może
tu wystąpić zamiana drukarki domyślnej. Program posiada wbudowany mechanizm
rozpoznawania drukarki domyślnej i jej aktywacji w przypadku zamiany, jednak może
się okazać konieczne ręczne poprawienie ustawień. W takim przypadku
wystarczy w oknie menedżera sprawdzić ustawienia i ewentualnie wykonać
konieczną korektę. Aby przypisać drukarkę domyślną do wszystkich wydruków,
wystarczy skorzystać z klawisza <Przywróć domyślne>
W przypadku komunikatów o błędach należy zamknąć program SKP PRO i
skorzystać z linku: skp_drukarki.reg
(uruchomić go potwierdzając wprowadzenie zmian) w celu "wyzerowania" ustawień drukarek. Po pierwszym
uruchomieniu aplikacji SKP PRO, proszę sprawdzić w Administracji poprawność
ustawienia drukarek.
4.1 - określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone
warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu) x 2
4.1 - określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone
warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu) x 3
4.1 - określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone
warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu) x 4
4.1 - określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone
warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu) x 5
Wpisać odpowiednio jednostkową cenę brutto:
40,00 zł
60,00 zł
80,00 zł
98,00 zł
(...)
1. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do stosowania cen urzędowych
zawierających podatek, w fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży:
1) jako cenę jednostkową wykazuje się cenę wraz z kwotą
podatku (cenę brutto), a zamiast wartości sprzedaży netto wykazuje się wartość
sprzedaży brutto,
2) kwota podatku jest obliczana według następującego
wzoru: KP = WB x SP / (100 + SP )
gdzie:
KP - oznacza kwotę podatku z podziałem
na poszczególne stawki podatkowe, przy czym wielkość wynikającą z wzoru
zaokrągla się według zasad określonych w § 12 ust. 6 (Kwoty podatku
wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest
kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych
groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5
grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza),
WB - oznacza sumę wartości sprzedaży
brutto z podziałem na poszczególne stawki podatkowe,
SP - oznacza stawkę podatku od towarów
i usług,
3) sumę wartości sprzedaży netto stanowi różnica między
wartością sprzedaży brutto a kwotą podatku, z podziałem na poszczególne
stawki podatkowe.
2. Przepis ust. 1 może być stosowany również w przypadku, gdy sprzedawca
stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto.
(...)
Wyliczając wartość podatku VAT od ceny 26.48 zł otrzymujemy dokładnie
to co oblicza program (26.48 x 22 : 122 = 4.775 ~ 4.78).
KLIENT
- w aliasie SKP 2002 Składnia scieżki dostępu
jest następująca: "\\<NAZWA_SERWERA>\<NAZWA_UDZIAŁU\FOLDER_BAZY_DANYCH>"
(ważne: linii PATH - NIE NALEŻY wstawiać litery dysku ponieważ wówczas należy
przestrzegać priorytetu uruchomienia sieci dla Serwera).
SERWER
pełniący jednocześnie funkcję
KLIENTA (SERWER
- w aliasie SKP 2002 Składnia scieżki dostępu jest następująca:
"<LITERA_DYSKU>:\<FOLDER_BAZY_DANYCH>".
USTAWIENIA WSPÓLNE DLA SERWERA I KLIENTA
- BDE Administrator
Configuration > Drivers >
Native > PARADOX > NETDIR = C:\
1. Uszkodzenie bazy danych.
Należy wówczas wykonać naprawę 2 głównych plików bazy danych: "pojazdy.DB" oraz "YYYY\badania.DB", gdzie YYYY oznacza bieżący
rok:
- uruchomić program naprawczy: START > Programy > SKP PRO > Utils > Index Header Rebuild
Naprawa pliku "pojazdy.DB"
- nacisnąć klawisz "Otwórz"
- na liście w środkowej części kliknąć 2-krotnie nazwę folderu: SKP 2002
- na liście z lewej strony kliknąć 2-krotnie nazwę pliku: pojazdy.DB
- okno dialogowe powinno się zamknąć, a w oknie głównym programu naprawczego w linii "Lokalizacja pliku" powinna pojawić się lokalizacja pliku "pojazdy.DB", np.: "C:\SKP 2002\pojazdy.DB"
- nacisnąć klawisz "Weryfikacja" (zadziała pierwszy i trzeci pasek)
- nacisnąć klawisz "Przebudowa" (zadziała czwarty pasek postępu) UWAGA: proszę poczekać na koniec pracy kursora myszki (klepsydry) i na pojawienie się komunikatu "Przebudowa zakończona sukcesem"
Naprawa pliku "YYYY\badania.DB"
- nacisnąć klawisz "Otwórz"
- na liście w środkowej części kliknąć 2-krotnie nazwę folderu: YYYY, gdzie YYYY oznacza bieżący rok (np. 2011)
- na liście z lewej strony kliknąć 2-krotnie nazwę pliku: badania.DB
- okno dialogowe powinno się zamknąć, a w oknie głównym programu naprawczego w linii "Lokalizacja pliku" powinna pojawić się lokalizacja pliku "badania.DB", np.: "C:\SKP 2002\2011\badania.DB"
- nacisnąć klawisz "Weryfikacja" (zadziała pierwszy i trzeci pasek)
- nacisnąć klawisz "Przebudowa" (zadziała czwarty pasek postępu) UWAGA: proszę poczekać na koniec pracy kursora myszki (klepsydry) i na pojawienie się komunikatu "Przebudowa zakończona sukcesem"
2. Brak zainstalowanych czcionek Arial Narrow i SKP 2002 w systemie.
"Ręczna" instalacja czcionki:
- otworzyć Panel sterowania
- uruchomić "Czcionki"
- w menu okna wybrać polecenie "Zainstaluj nową czcionkę"
- w oknie dialogowym wskazać na katalog "C:\SKP 2002"
- na liście czcionek zaznaczyć obie czcionki (Arial Narrow i SKP 2002)
- nacisnąć klawisz <OK>
- zrestartować system
- dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów
- kategoria pojazdu
- numer świadectwa homologacji typu pojazdu
- stosunek mocy do masy własnej
W związku z powyższym konieczne jest drukowanie uzupełnienia danych
automatycznie. Zawsze istnieje możliwość wyczyszczenia pól (klawiszem
<Wyczyść uzupełnienie>) i wówczas
tabelka nie będzie drukowana.
W tym trybie drukarka pobiera folię
z podajnika ręcznego. Proszę pamiętać o otwarciu tylnej klapy drukarki,
pozwalającej na "płaskie" przejście folii przez bęben drukujący.
ROZWIĄZANIE: Ten komunikat może być
generowany w trzech przypadkach:
1) jeśli np. pobrano z tej strony wersje wyższą niż otrzymana na CD-ROM (aktualizacje umieszczane w
internecie są zawsze szybciej dostępne niż "płytowe" ze względu
na szybkie zmiany w programie w związku z wprowadzaniem zmian w przekazywaniu
danych do CEPiK)
2) jeśli w systemie są dwie (lub więcej) instalacje programu. Jest to niedopuszczalne i
grozi całkowitym uszkodzeniem bazy danych. Proponujemy przejrzeć zawartość
dysku (-ów) komputera pod tym kątem i ewentualnie usunąć inne kopie plików:
- Skp2002.exe
- VAkT.exe
- Backup.exe
- raportSKP.exe
- Reminder.exe
Oczywiście wszelkie kopie plików bazy danych lub plików konfiguracyjnych nie
mają żadnego wpływu na ten komunikat.
3)jeśli zostanie wcześniej uruchomiony program Archiwum.exe znajdujący się w
pakiecie SKP PRO (jako ikona: Archiwum SKP). Jeśli uruchomimy go, a następnie
uruchomimy SKP PRO, wówczas ten komunikat ma prawo pojawić się jednorazowo.
Program Archiwum.exe służy tylko i wyłącznie do wystawiania wypisów z badań
lub rejestru badań sprzed 1 stycznia 2004 roku. Zatem częstotliwość jego
uruchamiania jest praktycznie żadna.
Jeśli jednak komunikat pojawia się wg użytkownika bez powodu, należy otworzyć
klucz Rejestru:
"START > Uruchom > regedit > HKEY CURRENT
USER > SOFTWARE > JaPa Software > SKP 2002/SKP 2002 (sieciowa)"
i usunąć wartość ciągu o nazwie "Data pliku".
ROZWIĄZANIE: Opcje przepisywania
danych można zmienić w administracji programu włączając:
- integralność sprawdzaj tylko po stwierdzeniu
aktualizacji - szybsze uruchamianie aplikacji (zalecane).
OBJAW: Błąd uruchamiania w systemie Windows 95.
ROZWIĄZANIE: Błąd powstaje w związku z wprowadzeniem kodowania plików
256-bitowym kluczem szyfrującym. Najprostszym rozwiązaniem jest zainstalowanie
przeglądarki internetowej Internet Explorer w wersji 5.5 lub wyższej, zawierającej
odpowiednie biblioteki systemowe lub upgrade'u systemu do Windows 98.
ROZWIĄZANIE: Błąd powstaje w związku z wprowadzeniem
transmisji kopii bezpieczeństwa na serwer ftp.japa.com.pl. Można go
wyeliminować usuwając blokowanie wysyłania jakichkolwiek treści przez Firewall
lub wyłączenie opcji
"wysyłaj bieżącą kopię bazy danych na serwer: ftp.stacja.com.pl"
w Administracji prokramu SKP PRO.
WAŻNE: Do poprawnej pracy wymagana jest sieć 1Gbit (switch'e i karty sieciowe) z ustawionym we właściwościach kart sieciowych trybem: 1Gbit FullDuplex.
PRZED ROZPOCZĘCIEM AKTUALIZACJI
1. Wykonać kopię bezpieczeństwa bazy danych za pomocą aplikacji "Kopie bezpieczeństwa
SKP".
2. BARDZO WAŻNE !!! W komputerze "głównym" należy włączyć opcję
"wykonuj kopie (Backup_1/2/3) podczas zakończenia pracy oraz sprawdzaj integralność bazy danych na
starcie" w Administracji. Opcja ta MUSI być WŁĄCZONA na jednym stanowisku (jeśli jeden z komputerów stanowi jednocześnie KLIENTA i SERWER, należy to ustawienie włączyć właśnie w tym komputerze). Na pozostałych "końcówkach" opcja ta powinna być WYŁĄCZONA na stałe, co spowoduje przyspieszenie startu aplikacji.
3. Zamknąć wszystkie aplikacje wchodzące w skład pakietu SKP PRO na wszystkich stanowiskach.
4. ANTYWIRUS/FIREWALL - w przypadku
konfigurowania wersji sieciowej należy bezwzględnie pamiętać o wykonaniu
odpowiednich wykluczeń komunikacji w oprogramowaniu antywirusowym oraz firewall.
Dotyczy to zarówno komputera-SERWERA jak i komputera-KLIENTA. Bez odpowiedniej
konfiguracji wykluczeń, praca z bazą danych może być NIEMOŻLIWA.
AKTUALIZACJA
1. Jako pierwszą należy przeprowadzić instalację plików KLIENTA na komputerze "głównym" (tym, który ma włączoną opcję "wykonuj kopie (Backup_1/2/3) podczas zakończenia pracy oraz sprawdzaj integralność bazy danych na starcie" w Administracji.
2. Po zainstalowaniu należy jednorazowo uruchomić kontrolnie aplikację. Pierwsze uruchomienie może trwać dłużej niż zwykle.
3. Jeśli uruchomienie się powiodło należy zainstalować aktualizację na pozostałych stanowiskach.
UWAGI:
Nie ma potrzeby instalowania każdorazowo plików SERWERA, chyba że dołączono do płyty dodatkową instrukcję w postaci opisu na kopercie. Należy instalować TYLKO pliki KLIENTA (są to pliki programu). SERWER jest instalowany jednokrotnie podczas pierwszej instalacji aplikacji.
================================================
INSTRUKCJA NOWEJ INSTALACJI
================================================
WAŻNE: NIE URUCHAMIAĆ PROGRAMU PRZED
DOKONANIEM PONIŻSZEJ KONFIGURACJI.
CD-ROM zawiera plik z opisem instalacji wersji sieciowej "siec.txt"
oraz dwa instalatory:
- SERWER - instalacja serwera bazy danych (bez plików klienta)
- KLIENT - instalacja na stanowiskach roboczych - jeśli SERWER jest jednocześnie KLIENTEM, należy wykonać obie instalacje
Instalacja: SERWER
Instalujemy jednokrotnie podczas PIERWSZEJ instalacji programu. Są tu przechowywane wszystkie dane: baza danych pojazdów i badań oraz wszystkie ustawienia konfiguracyjne.
Serwer nie wymaga instalacji BDE.
1. Uruchomić plik instalatora: "X:\serwer\setup.exe" (gdzie X = napęd CD-ROM w komputerze użytkownika).
2. Określić żądaną ścieżkę dla plików baz danych oraz plików konfiguracyjnych.
3. Zainstalować oprogramowanie.
4. Udostępnić katalog z bazą danych jako osobny udział z ustawionymi parametrami:
- Udostępniony jako: <NAZWA_UDZIAŁU> (lub po adresie IP serwera)
- Typ dostępu: PEŁNY
Instalacja: KLIENT
Instalujemy zawsze po otrzymaniu aktualizacji na wszystkich stanowiskach "klienckich" czyli na tych komputerach, na których wykonujemy badania.
1. Uruchomić plik instalatora: "X:\klient\setup.exe" (gdzie X = napęd CD-ROM w komputerze użytkownika).
2. Określić żądaną ścieżkę dla plików programu.
3. Zainstalować oprogramowanie.
4.
5. Po skonfigurowaniu BDE i uruchomieniu SKP PRO, odpalamy okno "Administracja" i ustawiamy:
KLIENT/SERWER (komputer "główny" - uruchamiany jako pierwszy, wyłączany jako ostatni).
Jeśli komputer pełni jednocześnie rolę SERWERA i KLIENTA - jest to komputer "główny".
KLIENT (wszystkie komputery pracujące tylko jako stanowiska
klienckie)
6. Uruchamiamy program fakturujący FISVAKT i ustawiamy Opcje:
KLIENT/SERWER (komputer "główny")
KLIENT (wszystkie komputery pracujące tylko jako stanowiska
klienckie)
pkt.18
(zaawansowane kopiowanie bazy danych) ->
W
Zakładanie ALIASU w BDE (Borland Database Engine)
Uruchomić administratora BDE - domyślne ścieżki:
Otworzyć zakładkę BDE Administrator - Databases
Utworzenie ALIASU do bazy danych:
a) z menu Object wybrać polecenie New
b) zatwierdzić wybór opcji STANDARD dla wartości Database Driver Name
c) wpisać nazwę ALIASU w zależności od oprogramowania:
Nazwa aplikacji | Nazwa ALIASU |
SKP PRO | SKP 2002 |
autoVIN | SKP 2002 |
Katalog SKP | SKP 2002 |
fisVAKT dla SKP PRO | SKP 2002 |
fisVAKT | FISVAKT |
AutoHandel | AUTOHANDEL |
AutoPARK | AUTOPARK |
MotoRENT | MOTORENT |
FilmARTS | FILMARTS |
Warsztat | WARSZTAT |
Zlecenia | MAINTAIN |
np.: dla pakietu SKP PRO należy wpisać nazwę ALIASU : SKP 2002 (UWAGA NA SPACJĘ)
d) w prawej części okna, w linii PATH wpisać ścieżkę dostępu do plików bazy danych oraz plików konfiguracyjnych.
e) UWAGA WAŻNE! Jeżeli mamy konfigurację: wydzielony serwer plus iluś_tam klientów, wówczas dla każdego stanowiska, ścieżka ustawiona w linii PATH
musi być identyczna.
DLA WERSJI 1-STANOWISKOWEJ:
NIe należy niczego ustawiać, program po pierwszym
uruchomieniu wykona to automatycznie. Jeśli jednak z jakiegoś powodu tego nie
wykona, wówczas należy skonfigurować samodzielnie. W linii PATH - NALEŻY
kliknąć na końcu linii i wskazać folder docelowy.
UWAGA: Określenie żądanego dysku lub nazwy serwera w linii PATH może być
niemożliwe jeżeli dysk nie będzie udostępniony w trybie pełnym
(zapis-odczyt).
DLA WERSJI SIECIOWEJ:
DLA KLIENTA składnia ścieżki dostępu jest następująca:
"\\<NAZWA_SERWERA>\<NAZWA_UDZIAŁU>", np.: "\\Serwer\Serwer_dysk_C\BazySKP".
W linii PATH - NIE NALEŻY wstawiać litery dysku ponieważ wówczas należy przestrzegać priorytetu uruchomienia sieci dla Serwera !!!
UWAGA: Określenie żądanego dysku lub nazwy serwera w linii PATH może być niemożliwe jeżeli dysk sieciowy nie będzie udostępniony w trybie pełnym (zapis-odczyt).
DLA KLIENTA BĘDĄCEGO RÓWNOCZEŚNIE SERWEREM składnia ścieżki dostępu jest następująca:
"<LITERA_DYSKU>:\<SCIEZKA>", np.: "C:\SKP 2002".
W linii PATH powinna znaleźć się litera dysku i wskazanie na katalog z bazą danych.
Jeśli okazałoby się, że po zakończeniu konfiguracji i po uruchomieniu SKP PRO będzie zgłaszany błąd dostępu do pliku PDOXUSRS.LCK ("PDOXUSRS.LCK is controlled by another application"), wówczas tę ścieżkę należy zmodyfikować do postaci
"\\<NAZWA_SERWERA>\<NAZWA_UDZIAŁU>" (jednakową dla
wszystkich stanowisk).
Pozostałe ustawienia:
Type : STANDARD
Default Driver : PARADOX
Enable BCD : FALSE
e) zakończyć ustawianie aliasu wybierając z menu Object polecenie Apply i zatwierdzając zapamiętanie ustawień.
Wykonać konfigurację BDE wg opisu w sekcji poniżej.
Ustawienia BDE (Borland Database Engine) - Configuration
BDE Administrator - Configuration (sekcja Databases p.wyżej)WAŻNE - dla systemu Windows Vista/7 należy udostępnić do zapisu i odczytu katalog główny C:\, lub zmienić tę wartość na inny podkatalog, np. C:\TEMP (wcześniej go tworząc), lub wyłączyć w Panelu sterowania "Kontrolę konta użytkownika".
Ustawienia BDE : zakładka : Configuration
sekcja : Drivers
grupa : Native
podgrupa : PARADOX
***** !!! UWAGA NA TEN PARAMETR !!! ******
podgrupa : Time
podgrupa : Number
Ustawienia BDE dla systemu Microsoft® Windows® VISTA®
lub Windows® 7
Systemy operacyjne Vista lub
Windows7 wymagają do poprawnej pracy ustawień praw dla obsługującego na
poziomie Administratora. Z tego powodu praca na systemach operacyjnych w
wersjach HOME może być niemożliwa. Ustawienie pełnego dostępu musi bezwzględnie
odnosić się do katalogów: programu SKP PRO: C:\SKP 2002 (lub
innego, jeśli pakiet NIE jest zainstalowany w katalogu domyślnym) obsługi BDE (Borland Database Engine),
możliwe są dwie różne lokalizacje: "C:\Program Files\Common
Files\Borland Shared\BDE" lub "C:\Program Files\Borland\Common
Files\BDE" w wersji sieciowej konieczne jest
ustawienie pełnego dostępu do katalogu zawierającego bazę danych i
ustawienia konfiguracyjne W każdym przypadku może okazać się
konieczne odpowiednie ustawienie wyjątków w programach typu firewall i
antywirus w komputerze użytkownika
Pojawienie się komunikatu: "Corrupt table: index header
file: C:\nazwa_folderu\nazwa_pliku.db"
lub zatrzymanie się podczas przepisywania danych na starcie SKP PRO
Pojawienie się tego komunikatu świadczy o
uszkodzeniu pliku bazy danych wskazanego w komunikacie. Przyczyną pojawienia się
tego komunikatu jest w 99% przypadków zakłócenie w zasilaniu komputera, np. w
wyniku przepięcia w sieci, nagłego zaniku zasilania (także po tzw.
"twardym resecie" komputera). Należy w tym miejscu zwrócić
uwagę na fakt, iż nawet stosowanie urządzeń do podtrzymania zasilania (tzw.
UPS-ów) może nie zabezpieczyć przed tego typu konsekwencjami awarii
zasilania. A to dlatego, że ich sprawność po upływie 2-3 lat zostaje
ograniczona. Tego typu awaria może być również spowodowana
uszkodzeniem wewnętrznego zasilacza komputera.
NETDIR ............... = C:\
VERSION .............. = (informacja - tego nie należy zmieniać)
TYPE ................. = (informacja - tego nie należy zmieniać)
LANGDRIVER ........... = 'ascii'ANSI
BLOCKSIZE ............ = 32768
FILL FACTOR .......... = 95
LEVEL ................ = 5
STRICTINTERTY ........ = TRUE
sekcja : System
grupa : INIT
AUTO ODBC ............ = FALSE
DATA REPOSITORY ...... = (niewypełnione)
DEFAULT DRIVER ....... = PARADOX
LANGDRIVER ........... = 'ascii'ANSI
LOCAL SHARE .......... = FALSE
LOW MEMORY USAGE LIMIT = 32
MAXBUFSIZE ........... = 2048
MAXFILEHANDLES ....... = 48
MEMSIZE .............. = 16
MINBUFSIZE ........... = 128
MTS POOLING .......... = FALSE
SHAREDMEMLOCATION .... = (niewypełnione)
SHAREDMEMSIZE ........ = 2048
SQLQRYMODE ........... = (niewypełnione)
SYSFLAGS ............. = 0
sekcja : System
grupa : Formats
podgrupa : Date
FOURDIGITYEAR ........ = FALSE
LEADINGZEROD ......... = FALSE
LEADINGZEROM ......... = FALSE
MODE ................. = 0
SEPARATOR ............ = /
YEARBIASED ........... = TRUE
AMSTRING ............. = AM
MILSECONDS ........... = FALSE
PMSTRING ............. = PM
SECONDS .............. = TRUE
TWELVEHOUR ........... = TRUE
DECIMALDIGITS ........ = 2
DECIMALSEPARATOR ..... = ,(przecinek)
LEADINGZERON ......... = TRUE
THOUSANDSEPARATOR .... = .(kropka)
MOŻLIWE PROBLEMY:
1) Jeśli dysk serwera posiada atrybut "tylko do odczytu" - działanie programu będzie niemożliwe. Należy wówczas wyodrębnić dla baz danych partycję (lub udostępnić katalog z bazą danych), na której będzie można dokonywać zapisu i odczytu plików bazy i konfiguracyjnych.
2) Dla poprawności działania aplikacji niezbędne jest włączenie pamięci wirtualnej (domyślnie jest zawsze włączona). Wyłączenie pamięci może uniemożliwić jakiekolwiek działanie na bazie danych.
3) Jeśli serwerem jest jednostka komputerowa pełniąca również rolę Klienta, wówczas ścieżkę do Aliasu należy ustawić w sposób:
"X:\<NAZWA_KATALOGU>",
natomiast na jednostce która korzysta z innego komputera jako serwera, ścieżka ta powinna wyglądać:
"\\<NAZWA_SERWERA>\<NAZWA_UDZIAŁU>".
4) Jeśli w sieci komputerowej mamy różne systemy operacyjne, może zaistnieć konieczność mapowania dysku sieciowego. Należy wówczas przestrzegać zasady: wszystkie ścieżki we wszystkicj stacjach roboczych MUSZĄ być IDENTYCZNE (np. jeśli zmapujemy katalog z bazą danych C:\SKP 2002 jako dysk Z:\, wówczas na wszystkich stanowiskach musi to wyglądać identycznie). Może również zajść potrzeba ustawienia parametru NETDIR (p.opis wyżej) w BDE na wartość Z:\. To również należy wykonać na wszystkich stanowiskach. Nie przestrzeganie tego będzie powodowało błędu pliku PDOXUSRS.LCK.
5) Dla systemów operacyjnych od Windows 7 wzwyż, wszystkie ikony skrótów do poszczególnych aplikacji pakietu należy ustawić do uruchamiania w trybie administratora (proszę wybrać we właściwościach skrótu zakładkę zawierającą polecenie "uruchamiaj zawsze jako administrator" dla wszystkich użytkowników i zaznaczyć to pole). Bez tego ustawienia uruchomienie motoru bazy danych może być niemożliwe, a co za tym idzie uruchomienie żądanego programu będzie niemożliwe.
Dotyczy plików (lub skrótów):
skp2009.exe
vakt.exe
raportSKP.exe
autovin.exe
katalogSKP.exe
6) Powinny być widoczne rozszerzenia nazw plików w systemie operacyjnym (Eksplorator Windows > Menu > Opcje folderów > Widok - należy wyczyścić pole "Ukryj rozszerzenia znanych typów plików").
W celu naprawy uszkodzonego pliku należy
wykonać następujące czynności:
1) zapamiętać nazwę i położenie pliku wskazanego w komunikacie
2) uruchomić program naprawczy: START > Programy
> SKP PRO > Utils > Index Header Rebuild (dotyczy Użytkowników
programu SKP PRO) lub pobrać go stąd: program_naprawczy.exe
i uruchomic paradox.exe (dla pozostałych Użytkowników)
3) w oknie programu naprawczego nacisnąć klawisz <Otwórz> i wskazać
nazwę uszkodzonego pliku wskazanego w komunikacie błędu, a następnie zatwierdzić
wybór klawiszem <OK>
4) po poprawnym określeniu pliku, jego pełna ścieżka widoczna w linii
"Lokalizacja pliku" musi być zgodna z pkt.1. Pola: "Wybierz
alias.." i "..a następnie plik" pozostają puste.
5) nacisnąć klawisz <Weryfikacja> (paski postępu: Nagłówek i Dane
powinny zadziałać do końca)
6) nacisnąć klawisz <Przebudowa> (powinien zadziałać pasek postępu:
Przebudowa)
7) po naprawieniu pliku powinien pojawić się komunikat: "Rebuild was
successful" lub "Przebudowa zakończona sukcesem"
Zawieszanie się programu w momencie
zmiany statusu płatności świadczy o
uszkodzeniu pliku(-ów) bazy danych programu fakturującego.
W celu naprawy uszkodzonego pliku(-ów) należy
wykonać następujące czynności:
1) uruchomić program naprawczy: START > Programy
> SKP PRO > Utils > Index Header Rebuild (dotyczy Użytkowników
programu SKP PRO) lub pobrać go stąd: program_naprawczy.exe
i uruchomic paradox.exe (dla pozostałych Użytkowników)
2) w oknie programu naprawczego nacisnąć klawisz <Otwórz> i wskazać
nazwę uszkodzonego pliku: C:\SKP 2002\Bazy\dokument.db i/lub C:\SKP
2002\Bazy\sprzedaz.db (dla wersji sieciowych
będzie to ścieżka do aliasu
SKP 2002: ALIAS\Bazy\dokument.db i/lub ALIAS\Bazy\sprzedaz.db,
gdzie ALIAS oznacza ścieżkę
do plików bazy danych określoną w administracji BDE)
3) po wybraniu pliku nacisnąć klawisz <Weryfikacja> (paski postępu: Nagłówek i Dane
powinny zadziałać do końca)
6) nacisnąć klawisz <Przebudowa> (powinien zadziałać pasek postępu:
Przebudowa)
7) po naprawieniu pliku powinien pojawić się komunikat: "Rebuild was
successful" lub "Przebudowa zakończona sukcesem"
8) operację wykonać dla obydwu plików: dokument.db i
sprzedaz.db
W Administracji SKP PRO w pkt.V konieczne jest podanie pełnego numeru uprawnień diagnosty (z zezwolenia)
W Administracji SKP PRO pkt.41 proszę ustawić wielkość czcionki na 8 lub 7 (w zależności od rodzaju drukarki)
Komunikat: "UWAGA! Błędne ustawienie daty systemowej!"
1. Wyłączyć SKP PRO
2. Uruchomić plik skp_datapliku.reg (domyślnie: C:\SKP 2002\data_pliku.reg)
3. Zatwierdzić dodanie informacji do rejestru systemowego.
Na koniec powinien pojawić się komunikat: "Informacja ... została poprawnie wprowadzona do rejestru".
Wykonać aktualizację programu z najaktualniejszego źródła:
- bezpośrednio z internetu
- przez Administrację SKP PRO pkt.59 klawisz "Sprawdź dostępność aktualizacji"
- z ostatniej płyty CD-ROM
Po zatwierdzeniu dokumentu (paragonu / faktury / badania) w Rejestrze nie widać ostatniego zapisu
UWAGA: uszkodzona baza danych
1. Dla SKP PRO: uruchomić klawiszem funkcję "Weryfikacja i przebudowa" w Administracji;
2. Dla FISVAKT: uruchomić klawiszem funkcję "Weryfikacja i przebudowa" w zakładce "Opcje";
(jeśli w Opcjach programu FISVAKT nie ma takiego klawisza - należy zacząć od aktualizacji z ostatniej płyty CD).
Do góry
SMS - nie zapamiętuje treści SMS-a
- brak uprawnień użytkownika do pełnego dostępu do rejestru systemowego (może
również w tym przypadku pomóc porada z pkt.2 powyżej)
MAIL - nie można wysłać mail'a testowego lub z zaproszeniem
- zła konfiguracja pkt.X INTERNET I MAIL w Administracji SKP PRO;
Termin działania programu SKP PRO jest regulowany kodem aktywacyjnym. Po jego
wygaśnięciu, stacja musi mieć możliwość dostępu do rejestru badań. W tym
celu, należy zmodyfikować uruchamianie programu SKP PRO zmieniając właściwości skrótu do programu poprzez dodanie parametru "archiwum".
- na serwerze smtp założona blokada na seryjne wysyłanie maili. Należy skontaktować się z dostawcą usługi z prośbą o zdjęcie blokady;
Procedura:
- kliknąć prawym klawiszem myszki na ikonie programu SKP PRO na Pulpicie Windows
- z menu kontekstowego wybrać polecenie "Właściwości"
- w polu "Element docelowy" do istniejącego polecenia (domyślnie: C:\SKP 2002\skp2009.exe), dodać parametr (słowo): "archiwum". Dla ścieżki domyślnej polecenie powinno wyglądać tak:
"C:\SKP 2002\skp2009.exe" archiwum (zwracamy uwagę na cudzysłów określający ścieżkę)
- po zatwierdzeniu zmiany klawiszem
UWAGA: w wersji sieciowej, należy w pierwszej kolejności przenieść pliki serwera (bazę danych) do folderu lokalnego (domyślnie: "C:\SKP 2002") i dopiero ustawić właściwości skrótu. Tryb ARCHIWUM nie działa w wersji sieciowej!
Archiwizacja danych składa się z dwóch etapów:
ETAP I - stworzenie kopii bezpieczeństwa programem "SKP Kopie bezpieczeństwa" i przekazanie pliku *.zip np. na pendrive lub CDR
1) uruchomić "SKP Kopie bezpieczeństwa" z Pulpitu Windows lub z menu START > SKP PRO > SKP Kopie bezpieczeństwa
2) nacisnąć klawisz "START"
3) wskazać folder docelowy i zatwierdzić
ETAP II - wygenerowanie raportu badań dla każdego rocznika w pliku PDF
1) SKP PRO > Administracja:
- wyłączyć
podgląd wydruku (pkt.38)
- wyłączyć blokadę zapisu do plików PDF (pkt.34c)
2) SKP PRO > dawno temu
3) wybrać bieżący rocznik i zakres dat od 01 stycznia do 31 grudnia i nacisnąć START
4) nacisnąć klawisz "Druk rejestru":
- na pytanie "Czy użyć nowego wzoru rejestru?" odpowiadamy TAK
- na pytanie "Czy rozpocząć drukowanie WYCIĄGU Z REJESTRU BADAŃ?" odpowiadamy NIE
- na pytanie "Czy zapisać WYCIĄG Z REJESTRU BADAŃ do pliku PDF?" odpowiadamy TAK
- na pytanie "Czy wygenerować Rejestr korekt?" odpowiadamy TAK
- na pytanie "Czy rozpocząć drukowanie WYCIĄGU Z REJESTRU KOREKT?" odpowiadamy NIE
5) następnie wybrać rocznik wstecz (zakres dat powinien automatycznie ustawić się na zakres 01.01-31.12), nacisnąć START i powtórzyć operację z pkt.4
6) pliki PDF są dostępne w podfolderze "PlikiPDF" w folderze głównym SKP PRO (skrót do niego powinien być dostępny na Pulpicie Windows jako "PlikiPDF")
7) odpowiednie pliki PDF skopiować na pendrive lub CDR i przekazać do starostwa