WYKAZ PRAC LEGISLACYJNYCH
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU
(na podstawie: http://bip.mir.gov.pl/Prawo/Wykaz_prac_legislacyjnych/Strony/default.aspx)
L.p.
|
Tytuł
projektu rozporządzenia wraz z podstawą prawną |
Istota
rozwiązań zawartych w projekcie rozporządzenia oraz przyczyna i
potrzeba ich wprowadzenia |
Imię,
nazwisko, stanowisko lub funkcja osoby odpowiedzialnej za opracowanie
projektu rozporządzenia |
Termin
wydania rozporządzenia (przewidywany)/Termin
wejścia w życie (przewidywany) |
447. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w
sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2012 r.
poz. 996 i Dz. U. z 2013 r. poz. 1675) Podstawa
prawna: art. 81
ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z
2012 r. poz. 1137 z późn.. zm.) |
W związku
z rozpoczęciem prac legislacyjnych nad nowym rozporządzeniem w sprawie
wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów
oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów i zmianą podejścia w
zakresie struktury cennika badań technicznych, zachodzi potrzeba równoczesnego
procedowania zmian w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów.
Zmiany dotyczą m.in. obszaru zakresu przeprowadzania badań okresowych,
jak również niektórych dodatkowych badań technicznych pojazdów.
Wynika to chociażby z włączenia sprawdzenia dodatkowych warunków
technicznych do zakresu okresowego badania technicznego. |
Agnieszka
Rajska-Stasiak (specjalista)
Departament
Transportu Drogowego Michał
Krasowski (specjalista) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz
stanu) |
IV kwartał
2014 r. |
450. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie szkolenia i egzaminowania
diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych Podstawa
prawna: art. 84a
ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.
U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.) |
W dniu 10
czerwca 2014 r. została ogłoszona ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu
dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014,
poz. 768), która określa szczegółowe wymagania dla diagnostów w
zakresie wykształcenia i praktyki, które do tej pory były określone w
rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 r. w
sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz. U. z 2004
r. Nr 246, poz. 2469 oraz z 2010 r. Nr 140, poz. 946). W konsekwencji tego
ustawy wprowadziła zmianę delegacji w art. 84 a ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo o ruchu drogowym, wykreślając z niej konieczność określenia w
rozporządzeniu szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów. Mając
na względzie, iż przedmiotowa ustawy wchodzi w życie w terminie 60 dni
od dnia ogłoszenia tj. 10 sierpnia br., zachodzi potrzeba wydania w tym
terminie nowego rozporządzenia. |
Agnieszka
Rajska-Stasiak (specjalista) Michał
Krasowski (specjalista) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz stanu) |
sierpień
2014 r. |
455. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie
szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem
pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach Podstawa
prawna: art. 76
ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.
U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) |
Potrzeba
nowelizacji dotychczasowego rozporządzenia związana jest z: 1.
dostosowaniem do ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku
od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312), 2. uchwałą
nr 116/2014 Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie związania
Rzeczypospolitej Polskiej Porozumieniem wykonawczym między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o
statucie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie rejestracji i badań technicznych
pojazdów prywatnych, przez jego podpisanie, 3.
wprowadzeniem możliwości sprawdzania przez organy akcyzy i cła przed
rejestracją pojazdu – stosownie do inicjatywy MF i prowadzonych
uzgodnień w tej sprawie, 4.
wnioskami wpływającymi do MIiR w ostatnim roku o uzupełnienie niektórych
przepisów. |
Magdalena
Kałużna-Maciołek (starszy
specjalista) Departament
Transportu Drogowego Barbara
Plak-Nowicka (naczelnik
wydziału) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz
stanu) |
grudzień
2014 r./ 1 stycznia 2015 r. |
456. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie w sprawie
rejestracji i oznaczenia pojazdów Podstawa
prawna: art. 76
ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym |
Potrzeba
nowelizacji dotychczasowego rozporządzenia związana jest z: 1.
dostosowaniem do ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku
od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312), 2. uchwałą
nr 116/2014 Rady Ministrów z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie związania
Rzeczypospolitej Polskiej Porozumieniem wykonawczym między Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o
statucie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie rejestracji i badań technicznych
pojazdów prywatnych, przez jego podpisanie, 3.
wprowadzeniem możliwości sprawdzania przez organy akcyzy i cła przed
rejestracją pojazdu – stosownie do inicjatywy MF i prowadzonych
uzgodnień w tej sprawie, 4.
wnioskami wpływającymi do MIiR w ostatnim roku o uzupełnienie niektórych
przepisów. |
Łukasz
Mucha (starszy
specjalista) Departament
Transportu Drogowego Barbara
Plak-Nowicka (naczelnik
wydziału) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz
stanu) |
grudzień
2014 r./ 1 stycznia 2015 r. |
471. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013 r.
poz. 951 i 1720) Podstawa
prawna: art. 66
ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.
U. z 2012 r. poz. 1137, |
W celu
pilnego wykonania wyroku w sprawie C-639/11, z uwzględnieniem stanu
prawnego obowiązującego w tym temacie w innych państwach członkowskich
Unii Europejskiej (UE), proponuje się dopuszczenie w Polsce określonych
pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego w drodze
nowelizacji dwóch aktów wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym,
tj. rozporządzeń w sprawie: · warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, oraz ·
zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów
dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Mając na
względzie, iż wyrok odnosi się jedynie do samochodów osobowych,
dopuszczeniu pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu
lewostronnego podlegałyby nowe i używane pojazdy kategorii M1. Wskazane
powyżej pojazdy jako nowe powinny być objęte świadectwem homologacji
typu WE pojazdu, w przypadku pojazdów używanych istniałby wymóg
poprzedniej rejestracji w jednym z krajów członkowskich UE. Ponadto
pojazdy te powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie
świateł, lusterek oraz prędkościomierza, co byłoby weryfikowane w
drodze okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy
przed ich pierwszą rejestracją na terytorium RP, o którym mowa w art.
81 ust. 3. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dodatkowo w pojeździe
przystosowanym do ruchu lewostronnego sprawdzane byłoby zapewnienie
kierowcy odpowiedniego pola widzenia, na podstawie nowego załącznika
dodanego do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Zakres
okresowego badania technicznego w odniesieniu do pojazdów, o których
mowa w art. 81 ust. 4 ustawy, byłby ograniczony do sprawdzenia pojazdu w
zakresie identyfikacji i dostosowania technicznego. W pozostałych
przypadkach przeprowadzane byłoby okresowe badanie techniczne pojazdu w
pełnym zakresie |
Michał
Krasowski (specjalista) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz
stanu) |
I kwartał
2015 r. |
472. |
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniające rozporządzenie Ministra
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w
sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2012 r.
poz. 996 oraz z 2013 r. poz. 1675) Podstawa
prawna: art. 81
ust.15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.
U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) |
W celu
pilnego wykonania wyroku w sprawie C-639/11, z uwzględnieniem stanu
prawnego obowiązującego w tym temacie w innych państwach członkowskich
Unii Europejskiej (UE), proponuje się dopuszczenie w Polsce określonych
pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego w drodze
nowelizacji dwóch aktów wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym,
tj. rozporządzeń w sprawie: · warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, oraz ·
zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów
dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Mając na
względzie, iż wyrok odnosi się jedynie do samochodów osobowych,
dopuszczeniu pojazdów przystosowanych konstrukcyjnie do ruchu
lewostronnego podlegałyby nowe i używane pojazdy kategorii M1. Wskazane
powyżej pojazdy jako nowe powinny być objęte świadectwem homologacji
typu WE pojazdu, w przypadku pojazdów używanych istniałby wymóg
poprzedniej rejestracji w jednym z krajów członkowskich UE. Ponadto
pojazdy te powinny zostać dostosowane do ruchu prawostronnego w zakresie
świateł, lusterek oraz prędkościomierza, co byłoby weryfikowane w
drodze okresowego badania technicznego przeprowadzanego po raz pierwszy
przed ich pierwszą rejestracją na terytorium RP, o którym mowa w art.
81 ust. 3. ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dodatkowo w pojeździe
przystosowanym do ruchu lewostronnego sprawdzane byłoby zapewnienie
kierowcy odpowiedniego pola widzenia, na podstawie nowego załącznika
dodanego do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych. Zakres
okresowego badania technicznego w odniesieniu do pojazdów, o których
mowa w art. 81 ust. 4 ustawy, byłby ograniczony do sprawdzenia pojazdu w
zakresie identyfikacji i dostosowania technicznego. W pozostałych
przypadkach przeprowadzane byłoby okresowe badanie techniczne pojazdu w
pełnym zakresie. |
Michał
Krasowski (specjalista) Departament
Transportu Drogowego Zbigniew
Rynasiewicz (sekretarz
stanu) |
I kwartał
2015 r. |